söndag 15 februari 2009

15/1 Mitt inlägg i Liza Marklund-debatten. Ambitiöst va?

Så. Ska man ge sig in i debatten om Liza marklund eller?? Jga har ju hört ropen från min stora skara läsare (hahahaha) att jag nu känner att jag måste säga vad jag tycker i frågan. Här kommer det:

SÅ JÄVLA IDIOTISK DEBATT!!!! Det är bara en häxjakt på Liza Marklund. Klart att allt inte är hundra samma som verklighetet. Men ärligt talat. Är inte det att idiotförklara alla de som läst böckerna? Förstår man inte själv att vissa saker är ändrade för att öka spänningen, ta bort de trista delarna och skydda de inblandades identiteter? Det framgår väl ganska tydligt att det är en högst subjektiv skildring av en historia där man enbart har brytt sig om att skildra den ena partens version. Nånting säger mig att hans och hennes versioner skiljer sig markant åt. Så klart!! Och även om inte just denna historien stämmer exakt i alla detaljer gentemot verkligheten, så är det verklighet, i allra högsta grad, för alldeles för många andra kvinnor i Sverige och världen. Jag tror att börckerna har öppnat ögonen för väldigt många människor hur det faktiskt är att leva i skräck för sitt liv och hur hjälplös man kan känna sig över att inte kunna ha kontroll över sitt liv. Det som händer nu är att helt plötsligt ses historien om Mia som ren fiktion. Och det tycker jag är helt fel. Lägg fokus och energi på saker som faktiskt är värt att förändra, uppröras och förfasas över. Kanske det faktum att statsministerns månadslön är högre än en vanlig pensionärs pension eller att barn inte längre får vara barn. Inte vet jag men den här diskussionen börjar bli för stor och absurd. Så!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar