söndag 15 februari 2009

13/1 Veva upp, veva ner. Veva upp, veva ner. Veva upp....

Min bil är en gammal audi. En skrutt från -03 som rullar bra. Jag klagar inte på nåt. Men jag hade önskat att det fanns rumpvärme... Men ialla fall. I fredags var jag och tvättade bettan. Jag sprayade med avfettning på alla möjliga ställen och dränkte den ordentligt så den skulle skina. Kör in bilen i tvätthallen. Tar tag i dörrhandtaget för att öppna bilen. Och så... ingenting. Jag gör samma sak igen. Tar tag i handtaget och trycker så där med armbågen på dörren som man gör. Och så... ingenting. Vad fan??? Det går inte öppna bilen!!! Jag vevar ner rutan och greppar det avfettningsdränkta handtaget och öppnar dörren utifrån. Suckar högt och startat tvättautomaten. Måste ringa Putte...

Putte är vår kompis som är haj på bilar.

Några dagar senare ringer han och säger att nu kan jag hjälpa dig att fixa dörren. Perfekt! Jag lyfter rumpan ur soffan och tar mig ur min söndagsdvala och beger mig till garaget. Putte tar över spakarna och skruvar loss insidanb av dörren och konstaterar snabbt att det är trasigt. Jo men det visste jag ju... Vi måste byta en vajer. Lugnt! säger jag. Beställ du en vajer så vevar jag min ruta upp och ner. Har trodde sig få en snilleblixt och kollade en grej innan han skruvade ihop dörren igen. Snilleblixten funkade inte. Men det var ju ok så han kör ut bilen, vevar ner rutan och tara tag i handtaget utifrån. Och så... ingenting.

Nu gick det altså inte att öppna dörren vare sig utifrån eller innifrån... Och de där skruvarna som man sätter fast insiden av dörren med var dold bakom bakdörren då förardörren är stängd.

Så jag kom dit med en bil som bara går att öppna utifrån och helt plötsligt går den inte öppna alls.

Men no worries. Putte did his magic (bröt sig in i bilen på gammalt hederligt film-biljuv-vis) och nu är vi tillbaka på ruta ett igen. Jag vevar rutan upp och ner.

Bilen är kanon. Jag önskar bara att det fanns rumpvärme. Och elhissar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar