torsdag 14 maj 2009

Jag försöker ta igen det jag missat

Kommer ni ihåg att Expressen hade en kampanj för nåt år sedan där man kunde köpa klssiska böcker för en billig penning? Jag käpte en hel del av dessa. Inte all men ganska många. När jag läst klart Millenium-triologin tänkte jag att nu tar jag en klassiker. Den första blev Hemsöborna. Jag vet att vi skulle läsa den på gymnasiet. Uppgiften var inte att skriva en recension som man brukar. Utan man skulle återge en scen i boken ur någon annans synvinkeln än berättarens. Jag minns att Rasmus Rahm valde ljuslågans. Det var lite udda men smart.
Hur som helst. Av nån anledning läste jag aldrig boken och slapp på nåt sätt undan från uppgiften. Altså har jag aldrig läst boken.
Det första som slår mig är att det är väldigt tunn. Kanske 130 sidor. Enkelt. Jag läste ju förra boken i 200-sidorsintervaller.
Jag har nu läst den här boken i två månader och har kommit till sidan 78.
Den är så javla dålig!!!! Dessutom står det på gamml-svenska. Inget fel med det. Men man måste verkligen koncentrera sig så man förstår allt. För det är verkligen inte lätt.
Mitt mål nu är att läsa klart innan semestern så jag kan byta till en riktig nagelbitare som passar solstolen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar