onsdag 10 februari 2010

Resultat från experimentet "Vad händer om man kör fort på hala vägar?"

Ett litet tips...

Om det är tokhalt på vägarna.... kör inte så fort. Snövallarna är visserligen riktigt bra som airbag, men det är inte alltid det står en snövall och fångar upp bilen när man snurrar 1,5 varv med bilen.

För er som vill ha lite mer vetenskapliga argument till att man inte ska köra så fort så har jag gjort ett exprement.
Jag körde ganska fort, 80-90 km/h, på en väg som inte saltas och inte sandas, bara plogas. i en liten kurva fick jag sladd somm jag försökte häva. Det gick skitdåligt faktiskt och resulterade i en bilpiruett som landades i en snövall. I just det här experimentet så fanns ju snövallen på plats och bäddade in mig ganska mjukt så det gick ju bra. Men om jag hade fått möte så hade jag letat efter ny bil iförd stödkrage nu.

Resultatet är altså att på osaltade/osandade vägar kör man sakta och försiktigt. Observera att detta inte gäller de "vanliga" vägarna som nu är i ganska bra skick. Där kan man köra lika fort som vanligt. Plattan i botten!! :-)

Mamma... Det sista var ironi. Jag kör alltid ordentligt...

1 kommentar:

  1. Men Mia, var det verkligen riktigt genomtänkt att köra ett sånt expriment som fullskaletest??
    /Marcus

    SvaraRadera